Makarony, Zdrowa żywność

Makaron konjac pochodzi z Japonii, gdzie już od stuleci stanowi nieodłączny element regionalnej kuchni. Produkowany jest z rośliny o nazwie Amorphophallus konjac, której bulwa w 70% składa się z rozpuszczalnego błonnika – glukomannanu. Błonnik ten nie jest trawiony przez ludzie enzymy, ulega rozkładowi dopiero w jelicie grubym na skutek kontaktu z bakteriami tam bytującymi. Makaron konjac znany jest również pod nazwą shirataki.

Kilka podstawowych informacji na temat makarony konjac

Makaron konjac jest całkowicie bezbarwny, pozbawiony jest również smaku. Posiada charakterystyczny zapach, zbliżony do zapachu ryby, który jednak łatwo usunąć płucząc go przez chwilę w ciepłej wodzie. Dzięki temu, że bardzo łatwo przejmuje smak sosu lub przypraw, z którymi jest przygotowywany doskonale komponuje się z praktycznie każdym daniem. Makaron konjac jest niezwykle łatwy do przyrządzenia. Wystarczy dodać go do potrawy na kilka minut przed zakończeniem gotowania. Niektórzy zalewają go po prostu na chwilę wrzątkiem. Makaron ten jest produkowany w różnych kształtach, może więc stanowić znakomitą alternatywę dla klasycznego makaronu w wielu różnych daniach. Dostępny jest głównie w sklepach ze zdrową żywnością lub żywnością azjatycką. Coraz częściej można go również spotkać w dużych marketach.

Makaron konjac składa się głównie z błonnika, praktycznie nie zawiera innych makroskładników tj. tłuszczy, białek i węglowodanów. W związku z tym jest niskokaloryczny. W stu gramach produktu znajduje się tylko około 6- 8 kcal. Stanowi natomiast dość dobre źródło witamin i minerałów, głównie wapnia, potasu oraz żelaza.

Kto powinien zainteresować się makaronem konjac?

Ze względu na niską kaloryczność oraz wysoką zawartość błonnika makaron ten doskonale sprawdzi się w diecie odchudzającej. Glukomannan zwiększa swoją objętość w żołądku nawet dwukrotnie, dzięki czemu zapewnia uczucie sytości na długo. Wysoka zawartość błonnika ma również pozytywny wpływ na pracę jelit, wspomaga bowiem ich perystaltykę. Będzie to niezwykle istotne, szczególnie dla osób, które cierpią na zaparcia. To nie koniec zalet związanych z błonnikiem rozpuszczalnym, ma on jeszcze dwie kolejne pozytywne cechy:

– reguluje poziom cukru we krwi, tym samym poprawiając gospodarkę cukrową,

– obniża poziom cholesterolu LDL oraz cholesterolu całkowitego we krwi, wspomagając tym samym pracę serca i zmniejszając ryzyko chorób kardiologicznych.

Makaron konjac jest bezglutenowy, nie zawiera w sobie substancji uczulających. Może więc być spożywane przez osoby chore na celiakię oraz alergików. Ze względu na swój skład doskonale wpasuje się również w inne diety, w tym eliminacyjne. Można go używać na diecie niskotłuszczowej, LCHF, ketogenicznej, bezlaktozowej etc.

 

Suplementy diety

Suplementy diety to popularna gałąź farmacji. Głównym ich zadaniem jest uzupełnienie niedoborów witamin i składników mineralnych w organizmie. Niektóre z nich zawierają nowo odkryte składniki roślinne mające pomagać nam w przypadku różnych dolegliwości czy też usprawniać pamięć i koncentrację. Kolorowe tabletki w eleganckich słoiczkach zagościły na trwałe w wielu domowych apteczkach. Czy słusznie? Dowiedz się o nich kilku informacji:

  1. Najstarszy suplement diety

Na pokładzie Rzymskiego statku, który zatonął 2000 lat temu znaleziono skrzynię zawierającą sprzęt medyczny oraz zielone pigułki. Medykamenty poddano szczegółowym badaniom, które ujawniły zaskakujące wyniki. W składzie pigułek o 3 centymetrowej średnicy, znaleziono rośliny ogrodowe takie jak: seler, marchewka, rzodkiewka, dzika cebula, kapusta lub też hibiskus. Choć wyniki badań nie są jeszcze pewne to dało się zauważyć jedną cechę wspólną dla przebadanych składników – okazuje się, że wszystkie leczą dolegliwości jelitowe. Z przypuszczeń wynika, że suplement był używany w czasie długich morskich podróży po to aby uzupełnić niedobory witamin.

  1. Czy suplementy są skuteczne?

Suplementy diety poddawane są najczęściej serii testów i badań. W większości przypadków użytkownicy zauważają pożądane działanie po długotrwałym i regularnym stosowaniu suplementu. Takie działanie można np. zaobserwować stosując suplement poprawiający stan włosów oraz paznokci. Skuteczność suplementów jest często dość wysoka, należy jednak pamiętać aby zgodnie z zaleceniami producentów, nie stosować ich jako zamienniki zróżnicowanej diety! Suplementy nie są lekami, nie należy ich więc stosować do leczenia.

  1. Najpopularniejsze suplementy.

Najczęściej stosowanymi suplementami diety są preparaty witaminowe lub te, zawierające naturalne wyciągi roślinne. Do bardziej znanych należą: Ashwaganda, Biotyna, kwas alfa liponowy, witamina C, Chlorella, Wyciąg ze skrzypu, L-Karnityna, Acerola czy też Spirulina. Miłośnicy sportów również stosują suplementy – między innymi te, które wspomagają wzrost mięśni lub spalają tłuszcz.

  1. Czy suplementy są bezpieczne?

Na to pytanie warto poszukać odpowiedzi sprawdzając instrukcję stosowania danego suplementu oraz po prostu sprawdzić opinie publikowane w sieci. Podczas stosowania określonego środka warto również obserwować swoje samopoczucie.

  1. Gdzie kupić?

Bez wątpienia najlepszym miejsce aby kupić tego typu rzeczy jest apteka, jednak wiele zagranicznych nowości z dziedziny suplementacji znajdziemy na aukcjach internetowych. Warto sprawdzić również internetowe porównywarki – tak aby znaleźć najlepszą cenę interesującego nas produktu.

 

Zdrowe cukry i słodziki

Świadomość dotycząca zdrowego odżywiania jest coraz większa. Dzięki temu możemy sięgać po najlepszej jakości produkty i unikać cukrów oraz artykułów znacznie przetworzonych. Jest to bardzo ważny aspekt, który korzystnie wpływa na rozwój i funkcjonowanie naszego organizmu. Musimy pamiętać, że dobrze zbilansowana dieta w połączeniu z aktywnością fizyczną może naprawdę zmienić życie każdego człowieka. Trzeba tylko umiejętnie do tego podejść i zaczerpnąć wiedzy od najlepszych w tej branży. Jeśli chodzi o cukry proste, to najlepszym rozwiązaniem będzie stosowanie zamienników. Jednym z nich jest ksylitol. Jest to produkt pozyskiwany naturalnie z soków drzewa brzozowego. Inaczej nazywany cukrem brzozowym.

Cukier – wróg publiczny numer jeden!

Zapewne każdy z Was słyszał o tym, że cukier bardzo szkodzi. Jest to trafne spostrzeżenie, ponieważ nadmiar tego składnika w diecie może prowadzić do wielu poważnych schorzeń. Między innymi do cukrzycy i wielu innych chorób. Dlatego tak ważne jest ograniczenie artykułów zawierających cukier prosty o wysokim indeksie glikemicznym. Wielu dietetyków zaleca ksylitol jako zamiennik. Jest on dużo zdrowszy i praktycznie tak samo smaczny jak wyżej wymieniony składnik. Badania wskazują, że związki cukru brzozowego działają przeciwpróchniczo. Posiada on również inne pozytywne zalety, które korzystnie wpływają na nasz organizm.

Dieta – bardzo ważny aspekt!

Niektóre osoby powiedzą, że dieta to jest jakiś wymysł i nie jest w ogóle potrzebna. Zazwyczaj nawiązuje się do dawnych lat, gdzie spożywało się produkty pełne cholesterolu i innych szkodliwych czynników. Należy pamiętać, że kiedyś żywność nie była tak przetworzona i wszystkie składniki pozyskiwało się naturalnie. Większość artykułów spożywczych było świeżych, a zwierzęta karmiono trawą i naturalnymi produktami. Dlatego choroby kiedyś nie były tak dotkliwe jak teraz. Wiadomo, że w dzisiejszych czasach trzeba się bardziej pilnować. Półki sklepowe są przepełnione przetworzonym „świństwem”. Oczywiście sporadyczne sięgnięcie po niezdrowe jedzenie nie wywoła dużego spustoszenia w naszym organizmie. Warto pamiętać o zamiennikach. Jednym z takich produktów będzie ksylitol, czyli element, który idealnie zastąpi nam słodkie przekąski.

Jak sami widzicie prawidłowe odżywianie jest bardzo ważne. Dzięki temu będziemy mogli cieszyć się zdrowym organizmem. Dlatego trzeba bacznie patrzeć co wrzucamy do koszyka w sklepie. Najlepiej przeczytać etykiety i wyzbywać się niekorzystnych produktów. Większość osób określa je mianem „śmieciowego” jedzenia. Jest to oczywiście prawdą. Składniki powinny być w pełni pożywne i muszą przynosić korzyści w postaci energii.